Ryanair herdefinieerde de Outsourcing SLA voor meer succes

 

klok Leestijd is 5 minuten

 

 

Ryanair herdefinieerde de Outsourcing SLA voor meer succes!

Jullie kunnen dat ook!

 

 

Sinds de eerste april dit jaar (2018) verzorgt Swissport in Duitsland alle grondafhandelingsdiensten over voor Ryanair op de luchthaven Berlin Sch├Ânefeld.

Die diensten omvatten ticketing, check-in, gate, passagiersvervoer en bagageafhandelingsdiensten. Swissport inventeert in Berlijn drie miljoen euro in nieuwe Ground Service Equipment.

Ryanair kennen we allemaal maar Swissport is minder bekend. Swissport is echter een wereldspeler die in 48 landen de passagier- en bagage afhandeling voor luchtvaartmaatschappijen verzorgt. Ook bijvoorbeeld voor KLM.

 

 

Nu zijn er 1 bezoekers op de site



1 collega's lezen premium
content



 

De samenwerking tussen Ryanair en Swissport dateert van het begin van deze eeuw.

Partijen tekenden een eerste outsourcing SLA in 2002. Anno 2018 kennen partijen elkaar goed en ze werken al lange tijd samen.

Maar de samenwerking verliep niet altijd vlot. Recent (2017-2018) waren er nog forse problemen zoals stakingsacties in Brussel waarna Ryanair het contract voor Brussel opzegde. 

Ook in 2006 hingen er donkere wolken boven de overeenkomst Opkomende verlengingsbesprekingen dreigden te mislukken. Partijen weten echter samen de problemen weer op te lossen. 

Hoe weten zij die draai aan conflicten te geven?

 

Overzicht van deze gids in samenwerking en probleemoplossing

 

      1. Donkere wolken boven samenwerking Ryanair en Swissport

      2. Zakelijke mismatch

      3. Directie Swissport grijpt in

      4. Samenwerking op basis van een andere SLA

      5. Operationele managers en de nieuwe SLA

      6. Lessons learned

      7. Kenmerken van de nieuwe SLA

      8. Ook deze benadering volgen?

      9. Reacties van lezers en nawoord

 

 

2006: Donkere wolken vormen zich boven de samenwerking tussen Ryanair en Swissport

NB. Anders dan je van ons gewend bent worden alle betrokkenen met naam en toenaam vermeld. In dit geval hebben zij expliciet toestemming voor publicatie gegeven.


De operationele managers bij Swissport klaagden steen en been over de operationele bemoeienis van de opdrachtgever. Voor Swissport was het zaak snel een oplossing te vinden. Het contract leverde te veel onvrede op onder het personeel en zorgde bovendien voor verliezen.

Goede raad was duur. Maar ze kwamen er samen uit en beide partijen werden er beter van. Hoe kwam dat tot stand?

 

Transactiegebaseerde prijsvechter

Ryanair is bekend als een low cost prijsvechter in de markt van de luchtvaartmaatschappijen. Ryanair praktiseert een filosofie van low cost transacties, ook richting passagiers. Haar businessmodel houdt in dat de basisvoorzieningen praktisch tegen kostprijs worden aangeboden.

Daarbij komt dat je niet hoeft te betalen voor wat je niet nodig hebt. Andersom betaal je fors voor extra service en zo weet Ryanair jaarlijks toch een leuke winst te boeken.

Wat bij het grote publiek minder bekend is; de dominante transactiegebaseerde inkooppraktijk die het bedrijf erop nahoudt in relatie met haar service providers. Onder service providers en andere leveranciers heeft Ryaniar geen goede naam.

Het staat bekend om haar stugge manier van samenwerken en er wordt geen tijd en geld verspild aan zaken zoals relatiebeheer.

Swissport is een service provider van ground services voor vliegtuigen. Swissport had aanvankelijk grote problemen om aan de service-eisen van Ryanair te voldoen.

De samenwerking dreigde op een mislukking uit te lopen.

 

Zakelijke mismatch

De relatie tussen Swissport en Ryanair was in de jaren 2002 tot 2006 een mooi voorbeeld van een zakelijke mismatch en een outsourcing SLA die niet aansluit bij de business behoefte van partijen. Nader onderzoek leerde dat een verschil in businessmodel hieraan ten grondslag lag.

Swissport zag zich in die jaren geconfronteerd met een heftige prijsoorlog, die het voor het bedrijf bijna onmogelijk maakte om het hoofd boven water te houden.

Het contract met Ryanair hield in dat Swissport betaald werd voor haar dienstverlening op het moment dat zij aan bepaalde administratieve verplichtingen had voldaan. Dit stond los van de daadwerkelijk verleende services en los van het aantal vliegbewegingen dat werd ondersteund.

De vergoedingen, bonus-maluspremies die Swissport ontving, stonden niet in relatie met daadwerkelijk verleende services.

Daarbij kwam dat Ryanair een aantal demand managers direct supervisie liet uitvoeren op de operationele activiteiten van Swissport. (Sic. Op dit punt was Ryaniar dan weer niet efficient en niet effectief.) Deze demand managers waren hoogst ontevreden over Swissport.

Zij verweten hen te veel gericht te zijn op interne procedures en niet goed mee te werken wanneer zij een proces probeerden bij te sturen.

 

 

Directie Swissport grijpt in maar Ryanair heeft geen tijd voor gezeur

Verder lezen >>























 

 


 

Blijf goed geïnformeerd

 

Twintig keer per jaar een nieuwe publicatie met tips en aanwijzingen voor een succesvolle Outsourcing praktijk.

 

Voornaam
Mailadres