Het regiemodel dat internationaal wordt toegepast

klok Leestijd is 10 minuten

 

 

 

 

 

Het Regie model
dat internationaal wordt toegepast

 

Het Slagkracht Regie & Demand model

Het Slagkracht Regie & Demand model is opgebouwd uit twee besturingsmodellen die Internationaal worden toegepast. Deze besturingsmodellen staan naast het negen vlakken model van Professor Rik Maes, dat alleen in Nederland wordt toegepast.

Zoals we elders in de WIKI beschreven, is die Nederlandse praktijk niet tot genoegen van professor Maes. Hij vindt dat zijn model voor informatiemanagement wordt misbruikt en dat organisaties van dat oneigenlijke gebruik schade ondervinden.

In de gids voor het negen vlakken model kun je lezen wat voor schade organisaties lijden die het negenvlak toepassen voor de inrichting van hun Regiefunctie.

 

 

 

Voldoende redenen om eens te kijken naar de modellen die Internationaal worden toegepast voor de aansturing van uitbesteed werk.

De vraag is daarbij ook:

  1. Werken die internationale modellen beter, effectiever?
  2. Hoe verhouden de kosten van die modellen zich ten opzichte van de kosten van het negen vlakken regiemodel?
  3. Hoe eenvoudig is het om die modellen in de bestaande praktijk van organisaties in te passen?

 

 

De praktijk van Regie en Demand Management in Nederland

Nog steeds komen we organisaties tegen die de vergissing maken om werk over de schutting te gooien richting service provider, een Outsourcing partij of een SSC.

 

werk overschutting gooien 900

 

 

Meestal verergeren deze organisaties de situatie nog door het ontbreken van adequate en op Outsourcing toegesneden contracten en SLA’s.

Ook van prestatie monitoring of -beoordeling is dan natuurlijk geen sprake. Autorijden met een blinddoek om is de vergelijking die we hierbij maken.

Je begrijpt dat we die situatie afkeuren, want de schade die hierdoor ontstaat is groot.

 

Andere organisaties zijn zich meer bewust van de risico’s die ze lopen

Vaak houden ze een flinke staf vakspecialisten in huis met de opdracht de dienstverlening van de provider in goede banen te leiden en aan te sturen.

Deze technici luisteren dan naar functienamen zoals: functioneel beheerder, huismeester, manager, controller, portfolio manager, informatiemanager etc.

Deze organisaties zijn gevoelig voor een model zoals het negen vlakken model. Want daarin zit een fors supply aansturingsdeel en dat kunnen ze met hun achtergehouden vakspecialisten direct invullen.

Dat is mooi, toch?

 

een flinke staf vakspecialisten in de regieorganisatie 900

 

Ook deze tweede situatie keuren we af. En met goede redenen:

  1. Als je een goede provider aan de haak hebt geslagen en je hebt een effectief contract afgesloten plus afspraken over een effectieve Governance structuur, en je hebt daarbovenop ook nog extra mensen die de provider gaan managen, dan heb je een surplus aan overhead en dus een surplus aan kosten.

  2. Die in wezen overbodige extra overhead moet iets nuttigs gaan doen.

    Maak je niet ongerust. Deze mensen vinden in no-time allerlei onderwerpen die mis dreigen te gaan, onderwerpen die de provider onvoldoende professioneel oppakt en nieuwe ontwikkelingen die nodig opgepakt moeten worden, maar waar de provider nog niet in voorziet.

  3. Deze overbodige overhead ontwikkelt bijna altijd een vechtersmentaliteit waarbij zij strijden over een territorium dat zij als hun territorium zien. Dat leidt tot conflicten met de provider.

    Andere providers gaan conflicten uit de weg en gaan achteroverleunen. Zij beperken zich tot het bewaken van hun kostenniveau. Alles wat de extra overhead van de uitbesteder van hen vraagt, moet additioneel betaald worden.

    Beide situaties, conflicten en lijdzaam volgen, zijn redelijk rampzalig voor het succes van een Outsourcing of SSC.

 

De extra vakmensen in de regieorganisatie die dit providergedrag veroorzaken, valt dat niet echt te verwijten. Zij zijn feitelijk aangesteld om te doen wat ze doen. Je kunt niet van hen verwachten dat ze met hun duimen gaan zitten draaien.

Het is de directie van de uitbesteder die hier de problemen veroorzaakt.

 

 

Heb je dan niemand van deze vakmensen nodig?

Jawel.

Al deze mensen wegsturen of elders aan het werk zetten is ook gevaarlijk. Onze aanbeveling is het om een klein aantal van deze vakmensen bij de uitbesteding betrokken te houden.

Een paar vakmensen passen namelijk uitstekend in het Slagkracht Regie & Demand Model. Een Internationaal model dat wij ondersteunen en toepassen en dat door steeds meer organisaties ook in Nederland in praktijk wordt gebracht.

Ook zijn al enkele honderden collega’s in de geheimen van het Slagkracht Regie & Demand Model opgeleid.

 

 

Hoeveel vakmensen passen dan in dit Slagkracht Regie & Demand Model?

Het aantal is afhankelijk van de omvang en de complexiteit van het uitbestede werk, maar als je twijfelt, kies dan voor minder dan je denkt.

Nooit voor meer.

Gemiddeld genomen denk je aan één tot drie vakmensen. Deze mensen moeten op strategisch niveau, senior niveau, kennis hebben van en management ervaring hebben met het uitbestede werkveld.

Het punt is dat je met de inzet van deze kleine groep vakmensen als uitbesteder weet wat de provider aan het doen is.

Tegelijkertijd is het van belang dat deze mensen de verleiding kunnen weerstaan, ervaring hebben met het weerstaan van de neiging, om te gaan micro managen.

De totale regieorganisatie bestaat dan uit niet meer dan één tot zeven mensen. In extreme omstandigheden kunnen het er maximaal tien worden.

Nooit meer dan tien!

 

 

Het Regiemodel dat Internationaal wordt toegepast

 

internationaal regiemodel 900

 

opleiding

 

Het Slagkracht Regie & Demand Model wijkt dus af van wat een flink aantal organisaties in Nederland gewend zijn. Het is flexibeler, slanker en effectiever.

Hoe krijgen organisaties dat voor elkaar?

Om daar inzicht in te krijgen moeten we in de twee Outsourcing besturingsmodellen duiken die samen het Slagkracht Regie & Demand Model vormen.

Dat zijn:

  1. De vijf gouden regels van Outsourcing
  2. De negen competenties van Regie & Demand Management

Internationaal zijn deze twee besturingsmodellen bekend onder de namen ‘Vested Outsourcing’ (Kate Vitasek, University of Tennessee) en het ‘Governance and Management Capabilities Framework’ (Feeny & Willcocks, London School of Economics).

 

 

De kernvraag

De kernvraag die mij vaak wordt gesteld, is: ‘Koos, hoe kun je met toepassing van twee besturingsmodellen toch minder mensen inzetten en ook nog betere resultaten behalen?’

Op die vraag geven we in deze gids het antwoord.

 

download pdf
half gereed

 

 

 

 

 

 

 

duim

 

 

Bijna klaar. We sturen de tips direct naar je toe.


 

Vul alsjeblieft je naam en e-mailadres in en klik

op de button

 

Ongeldige invoer

 

Ongeldige invoer

 

 

 

 

Wat neem je verder mee van deze gids?

  1. Een effectieve besturing door toepassing van de vijf gouden regels

  2. Governance met het negen competenties model

  3. Een overzicht van het Slagkracht Regie & Demand Model

  4. Beide modellen vertaald naar de praktijk en een compacte effectieve Regie Organisatie

  5. Een vergelijking met de praktijk en de resultaten van het negen vlakken model

  6. Hoe je het Slagkracht Regie & Demand Model implementeert en toepast binnen elke organisatie

  7. Hoe je eenvoudig kunt omschakelen van het negen vlakken regiemodel naar dit Internationaal toegepaste en meer succesvolle regiemodel.