Procesmanagers mislukken
klok Leestijd is 3 minuten

 

 

 

 

 

Procesmanagers mislukken!

Kees heeft Q&A Tuesday aangeklikt en stuurt me een berichtje. Procesmanagers mislukken heeft hij in de NRC van zaterdag 22 september gelezen.

In die krant stellen twee hoogleraren, Janka Stoker en Harry Garretsen, dat uit uitgebreid onderzoek blijkt dat procesmanagers die geen verstand van de inhoud hebben, altijd mislukken.

Zij noemen bekende personen als Camiel Eurlings en Marjan Oudeman als voorbeeld en bewijs van hun stelling.

Kees vraagt: ‘Koos, jij roept regelmatig dat vakmanagers zoals in ICT, HR en FM meestal niet de meest geschikte personen zijn om Regisseur / Demand Manager te worden.

Hoe verhoudt jouw stellingname zich met de stelling van Janka Stoker en Harry Garretsen?’

 

Goeie vraag!

Een geweldig goede vraag, Kees! Kort door de bocht: Janka en Harry hebben gelijk, en ik ook. Hoe dat kan? Lees even met me mee want:

Een Regisseur / Demand Manager moet wel enige materie kennis bezitten, aantoonbare affiniteit met het uitbesteedde werk hebben, hij kan beter geen vakmanager zijn.

Hoe zit dat dan?

 

Wat je meeneemt van deze gids voor collega’s uit de regieorganisatie

  1. Vakmanager en Regisseur en Demand Manager. Over welke kennis en kunde beschikt de meest geschikte kandidaat?
  2. Praktijkvoorbeelden van mislukkend procesmanagement.
  3. De grootste valkuil van iedere manager bij Outsourcing
  4. Welke inhoudelijke deskundigheid je niet mag missen?

 

Wat bereik je als je deze kennis toepast?

Je gaat anders naar de samenwerking met jullie provider kijken. Je gaat stappen zien om die samenwerking naar een hoger plan te tillen.

 

 

Vakspecialisten niet altijd de beste manager

In de vorige eeuw werd in organisaties de beste vakman vaak de manager.

Echter de beste vakman was lang niet altijd ook de beste manager. In organisatieonderzoek kwam naar voren dat goed leiderschap en management cruciaal zijn voor het presteren. Organisaties gingen daarom hun management professionaliseren.

In een aantal organisaties leidde dit ertoe dat het belang van inhoudelijke expertise voor leidinggevenden van ondergeschikt belang werd geacht. Men schakelde over op procesmanagers. Managers die het werkt dat ze moesten managen niet kenden.

En hierin sloeg men door.

 

 

Procesmanagers mislukken

Men ging procesmanagement voeren en inhoudelijke deskundigheid werd verwaarloosd of zelfs volledig genegeerd.

 

Praktijkvoorbeelden

Algemeen bekende voorbeelden hiervan zijn de Belastingdienst en een Tilburgs ziekenhuis dat een jaar lang zonder succes probeerde om een nieuw Elektronisch Patiënten Dossier te gebruiken.

Bij de belastingdienst constateren Hans Borstlap en Tjibbe Joustra in 2017 ‘het falen van het leiderschap van de dienst, en dan met name het gebrek aan inhoudelijke kennis van de fiscaliteit bij de top’.

Het Tilburgse ziekenhuis haalde de krant omdat de medewerkers geen grip kregen op een ICT-systeem dat elders, bijvoorbeeld in het Radboud ziekenhuis Nijmegen, nagenoeg probleemloos werkte.

Onderzoek wijst uit dat zeer onvoldoende is nagedacht over de inrichting en het gebruik van het systeem en het inhoudelijke doel van processen die door het systeem moeten worden ondersteund.

Waarschijnlijk heb je ook zelf ervaring met managers die zogenaamd medewerkers empoweren. Zoals een medewerker laatst treffend tegen mij zei:

‘Hij weet van toeten noch blazen.’

 

Materie deskundigheid

Omdat procesmanagers mislukken moeten Regisseurs & Demand Managers wel degelijk enige materie deskundigheid bezitten. Is een vakmanager dan toch de meest geschikte kandidaat voor Regie en Demand Management?

Nou nee, het kan wel maar voor deze collega’s is de omschakeling extreem moeilijk.

Waarom?

 

Die omschakeling moet plaatsvinden op 3 gebieden:

  1. Van hiërarchische sturing naar ketenbesturing
  2. Van aanbod-/budgetmanagement naar vraag-gestuurd management
  3. Van hiërarchisch afdelingsmanagement naar performance management en Vendor development

 

Daarnaast is het belangrijk dat de Regisseur / Demand Manager de achtergebleven organisatie helpt aanpassen aan veranderende werkwijzen.

Iedere vakmanager die deze drie omschakelingen onvoldoende maakt, en we zien dat vaak gebeuren, trapt in valkuilen die desastreus zijn. Want Procesmanagers mislukken maar ook vakmanagers die Regie en Demand Management op Outsourcing gaan voeren mislukken vaak.

Maar een vakbekwame Regisseur / Demand Manager, iemand die voldoende affiniteit met de materie van het uitbesteedde werk bezit, die slaagt.

Vakbekwaam betekent in dit verband dat hij de juiste methodieken en processen kent en weet toe te passen.

 

 

De grote valkuil van iedere manager

Iemand die jarenlang gewend is om inhoudelijk het werk aan te sturen en te bewaken, die blijft dat doen ook als het werk is uitbesteed.

Alleen kan dat nu niet meer!

Hoe het werk moet worden uitgevoerd is nu de verantwoordelijkheid van de provider, de leverancier. Ga jij je er mee bemoeien dan ontstaat er of ruzie of de provider gaat achterover hangen. Hij bespaart op management aandacht omdat jij het toch beter weet!

 

 

Welke deskundigheid heb je wel nodig?

Verder lezen























 

 


Blijf op de hoogte. Word Insider!

Ruim 2000 collega's gebruiken de premium content die alleen voor Slagkracht Insiders beschikbaar is. Je kunt je hier bij hen aansluiten.


 

inzetbaar

Invalid Input