Luie manager methode 

 

klok Leestijd is 7 minuten

 

De luie manager methode voor succes

 

Jos kent de luie manager methode voor succes niet. Een luie manager is hij ook zeker niet. Helaas, succes heeft hij ook niet.

Jos is verantwoordelijk voor Demand Management.

Hij is het meer dan beu om steeds weer brandjes te moeten blussen. Zijn klacht, steeds bezig met brandjes blussen, is universeel onder veel managers en ondernemers. 

De remedie is eenvoudig. Helaas is dat laatste niet zo bekend. We helpen Jos snel uit de brand. In deze Slagkracht vertellen we je daar meer over en reiken wij je het gereedschap aan waarmee ook jij:

 

 

Nu zijn er 26 bezoekers op de site



22 collega's lezen premium
content



 

  • meer tijd overhoudt;

  • in de gelegenheid bent nu de echt belangrijke zaken op te pakken;

  • vervolgens meer aandacht kunt geven aan zaken die echt belangrijk voor je zijn.

 

De klachten 

Mogelijk herken je iets van Jos zijn klachten. Samengevat komen ze hierop neer:

  • Je bent veel van je tijd bezig met het oplossen van incidenten.

  • Alle ballen worden naar jou gespeeld.

  • Bepaalde incidenten keren steeds terug.

  • Aan het einde van een drukke werkdag vraag je je af wat je die dag nu eigenlijk hebt gedaan.

  • Aan het einde van een werkdag constateer je dat het werk dat je eigenlijk had willen doen, is blijven liggen.

 

Kortom: je bent veel tijd kwijt met het blussen van brandjes. Hoe ontstaat dat? En wat kun je eraan doen?

 

 

 

 

 

Overzicht van deze Slagkracht handleiding om brandjes uit te bannen

  1. Hoe veel brandjes ontstaan

  2. De sleutel tot succes

  3. Een eenvoudig systeem dat brandjes blussen voorkomt

  4. Het beste systeem dat iedereen kent, maar dat bijna niemand ziet!

  5. Het slechte nieuws: systemen werken altijd!

  6. Het Zeven Stappen Systeem dat ieder Business Probleem oplost

  7. Hoe produceer je snel en eenvoudig zo’n systeem?

  8. Een praktijkvoorbeeld. Resultaat: werkdrukreductie met 25%

  9. De oorzaak en de bron (root cause) van Jos zijn vele brandjes

  10. De oplossing

  11. De valkuil voor veel managers met te veel werk op hun bordje

 

 

Hoe veel brandjes ontstaan

Frequent opkomende gebeurtenissen en incidenten die je aandacht vragen, ontstaan door tekortkomingen in jullie businesssysteem. Ze staan succesvol management in de weg.

 

Businesssysteem? Schrik niet, dat kan iets heel eenvoudigs zijn!

Bij die term ‘businesssysteem’ hoef je niet direct aan grote ICT applicaties te denken. Elk praktisch middel en hulpmiddel dat zelfstandig een bepaalde functie verricht, is een systeem.

Als voorbeeld: een eenvoudige servicecatalogus of een dienstencatalogus is al een systeem. Een systeem dat je informeert over de diensten die je krijgt (en niet krijgt) en wat je daarvan kunt verwachten.

 

ballen om de oren vliegen.245

 

Ook een eenvoudige checklist die je kunt hanteren is een systeem. Wij gebruiken h et woord ‘systeem’ voor gestructureerde eenvoudige hulpmiddelen die iedere manager of ondernemer in korte tijd zelf kan produceren.

Veel managers en ondernemers zijn dagelijks bezig met het in goede banen leiden van incidenten en onverwachte gebeurtenissen. 

Ze bewaken hun goal terwijl de ballen hen aan alle kanten om de oren vliegen.

De oorzaak hiervan is dat er een systeem ontbreekt dat deze gebeurtenissen en incidenten opvangt.

Een systeem dat gebeurtenissen in goede banen leidt, of incidenten weet te voorkomen, terwijl jij daar niet of nauwelijks naar om hoeft te kijken.

 

 

De sleutel tot succes, de luie manager methode 

Een gebeurtenis of een incident dat zich slechts eenmaal voordoet, is een incident. Je lost het op en kunt het vergeten.

Doet dezelfde gebeurtenis zich een tweede keer voor, dan kun je er gif op innemen dat er ook een derde en vierde keer zal zijn!

Er is geen sprake meer van een incident, maar van een tekortkoming in jullie businesssysteem. Deze bewustwording vormt de sleutel tot succes.

 

 

Een eenvoudig systeem dat brandjes blussen voorkomt

Zo’n systeem is eenvoudig de beste manier om iets te doen of om iets voort te brengen. Je kunt een systeem ‘hoe te handelen bij …’ documenteren, vastleggen.

Met behulp van een dergelijk eenvoudig hulpmiddel kan iedereen in je omgeving een gebeurtenis of een incident afhandelen en in goede banen leiden.

 

Hoe kom je aan zo’n eenvoudig hulpmiddel?

Het incident dat je voor de voeten loopt, pak je bij de kop en je lost het op. Vervolgens analyseer je wat het incident veroorzaakte en hoe dat kan worden voorkomen of kan worden opgelost.

Voorkomen is altijd de betere optie, maar vaak heb je dat niet in de hand. In dat laatste geval implementeer je een systeem dat regelt dat het volgende incident met minimale of geen bemoeienis van jouw kant wordt opgelost.  

Nee, we hebben het niet over een afschuifsysteem of zoiets. We hebben het over een werkwijze die jullie werk effectiever en efficiënter maakt.

 

 

Het beste systeem dat iedereen kent,

maar dat bijna niemand ziet!

 

mc donalds

 

De McDonald’s hamburgertent bij jou om de hoek is een demonstratie van een prachtig systeem. Dat systeem is zo goed en zo eenvoudig dat nauwelijks geschoolde jongens en meisjes van 16-17 jaar de business kunnen runnen!

Er zijn veel restaurants en ook hamburgerrestaurants die veel betere producten leveren dan McDonald’s. Maar ze hebben niet het succes, de omzet en de winst van de McDonald’s bij jou om de hoek.

Succesvol management ontbreekt daar.

Waar het deze andere restaurants vooral aan ontbreekt, zijn goed werkende systemen. En die lacune  veroorzaakt dat ze zijn wat ze zijn. Het houdt ze op hun plaats en voorkomt dat ze groeien.

Zo is het ook met jou als medewerker, manager of ondernemer. Alleen als je praktische en eenvoudige systemen implementeert, kun je de rol van onverwachte gebeurtenissen en incidenten elimineren.

Daardoor krijg je tijd om te groeien en de dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn.

 

 

Het slechte nieuws: systemen werken altijd!

Als de resultaten van jouw of jullie werk of dat van jullie leverancier je niet bevallen, kijk dan naar de systemen die je al gebruikt.

 

Jullie systemen zijn zo ingericht dat ze de resultaten voortbrengen die je vandaag ontvangt. 

Kijk ook eens naar jullie systemen door de ogen van jullie klanten en gebruikers. Jullie systemen behoren op te leveren wat gebruikers en klanten willen ontvangen!

Als dit niet of slechts ten dele gebeurt, of als er zich steeds incidenten voordoen, dan hapert er iets aan die systemen of er ontbreken systemen die er wel zouden moeten zijn.

 

Jullie hebben geen systeem?

Ook geen systeem is een systeem. Jullie ‘systeem’ heet dan improvisatie en dat kost je veel tijd en energie.

Vaak levert dat ‘systeem’ je bovendien niet het resultaat dat je wilt hebben. Dan ben je met de luie manager methode een stuk beter af!

 

 

Het Zeven Stappen Systeem dat ieder Business Probleem oplost  

Verder lezen >>























 

 


 

 

Doe mee, sluit je aan

 

Koos Overbeeke

 

Hi, ik ben Koos Overbeeke, ik weet wat er aan scheelt in Outsourcing en SSC land en ik weet hoe je dat kunt repareren.

Wij bouwen vanuit Slagkracht aan een beweging van goed geïnformeerde collega's om het voor elkaar te krijgen.

 

 

 

 

Twintig keer per jaar een nieuwe Slagkracht gids met tools, tips en aanwijzingen voor een succesvolle Outsourcing praktijk.

 

Voornaam
Mailadres