Hoe word je een goede Regisseur en Demand Manager?
Loopt het bij jullie Outsourcing of SSC-GR niet allemaal op rolletjes? Is er ruimte om zaken te verbeteren?
Proficiat!
In zekere zin ben jij dan een geluksvogel. Waarom?
Ken je het gezegde:
Een rustige zee heeft nog nooit een getrainde schipper opgeleverd?
Dit Zweedse gezegde slaat de spijker op de kop, dus prijs alle tegenslagen die op je weg komen en leer snel hoe je ze de baas kunt worden, want daar groei je van.
‘Ja, ja,’ vraag je je misschien af, ‘maar hoe doe ik dat?’
Nog een schipperswijsheid:
Een oceaan van water kan een schip niet doen zinken, tenzij … het water in het schip weet binnen te dringen.
Oké, jouw zee is misschien verre van rustig en er valt een en ander te verbeteren met het doel het schip van jouw organisatie op koers te houden.
En het is een feit dat ruwweg 40 % van alle uitbestedingen en 60 % van alle SSC GR trajecten op een of andere wijze te vergelijken zijn met een zinkend schip.
Dat wil zeggen dat is nagelaten de kieren en gaten netjes af te dichten.
De toegepaste managementmethoden schieten tekort
De vraag is: waar begin je en hoe pak je het aan?
De vraag die daarvoor ligt is: waar koers je op? Wat wil je bereiken? Waar is jouw organisatie op weg naartoe?
Als je dat laatste in kaart hebt en jij en je superieuren zijn het eens dat jullie schip op weg is naar wat ik maar even stip X op de horizon noem, dan is de vervolgvraag:
Welke van jullie bestaande klanten of nieuwe klanten willen die reis met jullie meemaken, omdat die reis ook hun doelen dient?
En dan is de daaropvolgende vraag of jullie schip voldoende zeewaardig is om de reis mee aan te vangen.
Wat verwacht je klant overigens?
Een luxe cruiseschip of een stevige vrachtschuit of een olietanker? En is dit schip echt de beste oplossing voor de uitdagingen van je klanten of zijn er betere, goedkopere oplossingen op de markt?
Keren we even terug naar de praktijk
Hoe word je een goede Regisseur en Demand Manager?
In de praktijk van je werk is het belangrijk dat je duidelijk kunt maken hoe uitbestedingstrajecten die in jouw omgeving spelen van invloed zijn op je organisatie.
Hoe die trajecten zorgen dat je een verschil kunt maken met de concurrentie. Misschien concludeer je dat met hard werken jullie er wel komen.
Voor vandaag is dat oké, maar als je er niet naar streeft om het morgen beter te doen dan de concurrentie, dan verlies je, dan verliest jouw organisatie de strijd op enig moment.
Natuurlijk kun je ‘beter worden’ niet in je eentje realiseren. Je hebt er de steun en de actieve participatie van je superieuren en jullie leverancier bij nodig.
Hoe organiseer je dat? Hoe krijg je die steun?
Je zag wat vraagtekens in de voorgaande tekst, die we kunnen samenvatten met: hoe kom je daar waar je wezen wilt?
Door je gereedschapskist te vullen met de juiste gereedschappen, krijg je meer opties voorhanden om jouw doel en het doel van je organisatie te realiseren.
De opleiding Regie en Demand Management voorziet je van de kennis en kunde die je nodig hebt om een succes van elke uitbesteding te maken.
Elke uitbesteding (outsourcing, SSC, GR, BPO of offshoring) heeft namelijk kenmerken die heel anders zijn dan een reguliere lijnmanagement- of inkooprelatie.
Heb jij met een uitbesteding te maken, dan is het belangrijk dat je die kenmerken leert kennen en leert hoe je daarmee omgaat.
Er zijn veel wegen naar Rome. Ons advies is het om die wegen te verkennen en een weg te kiezen die bij je past.
Maar als je wilt, start dan vandaag met de goede richting op te lopen en maak je keuzes, want de weg naar falen ligt vol met lijken van goede voornemens en van uitstel tot morgen dat afstel werd.
Je hoeft niet nu al te beslissen. Maar weet wat je opties zijn. Oriënteer je nu alvast op de mogelijkheden.
Op jouw succes,
-
Koos Overbeeke
Informatie over opleidingsmogelijkheden
Terug van Hoe word je een goede Regisseur en Demand Manager naar Outsourcing Blog