1 bezoekers op de site. 1 collega's zijn ingelogd


 

 

 

Hoe voorkom je afbraak in de relatie met een Outsourcing dienstverlener

 

  1. Hoe voorkomen wij dat de relatie met een Outsourcing dienstverlener vervalt van (business)partner naar een traditionele leveranciersrelatie?

  2. Hoe herstel je verstoorde relaties?

Hoe voorkom je afbraak in de relatie met een Outsourcing dienstverlener

 

Outsourcing relaties zijn soms onderhevig aan degradatie en verval.

Als zich incidenten voordoen en de aantrekkelijkheid van de relatie neemt af, dan wordt de ontwikkeling van die relatie onzeker.

Hoe hou je die relatie nu goed?

We gaan twee instrumenten bekijken die u daarbij kunnen helpen.

 

 

Hoe ontstaat verwijdering tussen partijen?

In de onderstaande figuur zie je een wisseling van waardering tussen partijen in de tijd geprojecteerd. Op moment 1 heeft er een sterk positief incident plaatsgevonden, op moment 2 een negatief incident, gevolgd door twee positieve incidenten op de momenten 3 en 4.

Op moment 5 treedt weer een negatief incident op.

De verbetering of verslechtering van de zakelijke relatie begint met een gebeurtenis, de trigger.

 

Hoe ontstaat verwijdering tussen partijen

 

De trigger heeft invloed op een van de twee partijen.

Negatieve triggers veroorzaken vaak een begin van twijfel over het nut van de relatie. Soms is het de leverancier die door een incident wordt getroffen. Bijvoorbeeld doordat uit de kostencalculatie blijkt dat een klant niet (meer voldoende) rendabel is.

Vaak is het de klant die wordt beïnvloed door incidenten. Bijvoorbeeld veroorzaakt door onzorgvuldigheid van de leverancier of een kwaliteitsincident of onenigheid over facturatie.

De toetreding van nieuwe aanbieders of andere services tot de markt kan ook een incident zijn, omdat dit de waardering voor de bestaande leverancier kan beïnvloeden.

Zolang de beleefde en de zakelijke waardering binnen kritische grenzen blijft, is alles normaal en onder controle.

Zodra de waardering (weergegeven door de dikke blauwe lijn) boven euforie uitschiet of door de kritische ondergrens gaat, is meestal een van beide partijen in de samenwerking in de problemen.

Op het moment dat die probleemsituatie te lang voortduurt, gaat dat de samenwerkingsrelatie structureel schaden. Partijen gaan dan de relatie heroverwegen en dan kan er bijvoorbeeld de situatie ontstaan dat een zakelijk partnership degradeert tot een normale leveranciersrelatie.

Blijft de probleemsituatie voortduren, dan kan dit het einde van de samenwerking inluiden, maar het kan ook bij partijen een escalatieproces starten waarbij de weg terug omhoog wordt gevonden.

 

Hoe voorkomen wij dat de relatie met een Outsourcing dienstverlener vervalt?

Hoe kun je een relatie die is verslechterd weer herstellen of hoe kun je exact weten dat het verstandiger is om afscheid van elkaar te nemen?

 

Hoe afbraak van de relatie met een Outsourcing dienstverlener voorkomen

Even een overzicht van wat nog volgt. Je kunt scrollen en verder lezen of een link hieronder aanklikken waarna je direct naar een relevant onderwerp gaat


 

  1. Analyse van de relatie met een SSC of Outsourcing dienstverlener

  2. Externe veranderingen die de relatie beïnvloeden

  3. Interpersoonlijke aspecten die de relatie beïnvloeden

  4. Zakelijke ontwikkelingen die de relatie beïnvloeden

  5. Sociaal Psychologische verklaringen voor gedrag (een waarnemingsmodel)

  6. 4 soorten van relaties tussen een uitbesteder en een SSC of Outsourcing

  7. Vier relatieonderhoud benaderingen

  8. Praktijkvoorbeeld HRM op Ministerie

  9. Praktijkvoorbeeld Ziekenhuis

  10. Praktijkvoorbeeld ICT in de Industrie

  11. Praktijkvoorbeeld Facilitair in Zorginstelling

  12. Samenvatting en conclusie

 

*** Helaas je bent niet ingelogd ***

Log even in via onderstaande link (vandaag gratis!) en alle informatie is voor je beschikbaar

 

Klik hier voor alle informatie over het gezond houden van de relatie met een provider















































































 

 


 

Inschrijven voor updates

 

Twintig keer per jaar een nieuwe publicatie met tips en aanwijzingen voor een succesvolle Outsourcing praktijk.

 

Voornaam
Mailadres