De resultaten van uitbesteed werk besturen

De resultaten van uitbesteed werk besturen

De resultaten van uitbesteed werk besturen kent voor veel managers nog geheimen.

Ingewijden weten dat juist op dit vlak outsourcing extra voordelen biedt.

Hoe zit dat?

En wat maakt dat veel managers deze voordelen nog niet weten te oogsten?

Hoe haal je die voordelen wel naar je toe?

Wat zijn bijsturingen van eerste orde en bijsturingen van tweede orde?

 

Het leveren van betere prestaties is, na kostenreductie, een van de meest genoemde redenen voor outsourcing.

Daarom zou je verwachten dat organisaties zich ervan verzekeren dat die prestaties ook gemeten worden.

Zodoende kan een uitbesteder de prestaties monitoren en waar nodig bijsturen. De performance winst in beeld brengen.

Dit meten en rapporteren wordt nog belangrijker als je weet dat een aantal dienstverleners/providers vooralsnog niet in staat zijn betere prestaties te leveren dan die die jullie met interne mensen en processen realiseerden.

 

Dat laatste klinkt natuurlijk niet zo gek als je je bedenkt dat de processen en collega's naar de provider zijn overgegaan. Die gaan daardoor niet ineens beter presteren!

Integendeel.

De leverancier zal forse inspanningen moeten leveren om inderdaad tot betere prestaties te kunnen komen. Lijkt het je in die situatie niet verstandig om de resultaten van dat verbeterproces te monitoren?

Te kijken of jullie inderdaad waar voor je geld krijgen? Het is heel eenvoudig. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is zorgen dat je daar de juiste (contractueel) afspraken over maakt.

Welke afspraken dat zijn? Lees even met me mee.

 

 

Performance management: een eenvoudig outsourcing voorbeeld

Laten we een eenvoudig en voor iedereen herkenbaar voorbeeld nemen om te onderzoeken of het echt zo simpel is.

Jullie besteden de bedrijfscatering uit en je spreekt met de dienstverlener drie doelen af:

  1. De kosten moeten met 10 % naar beneden.

  2. Het prijsniveau voor de basisset producten moet gelijk blijven.

  3. Het geboden assortiment moet gezonder worden.

Je wilt maandelijks over deze drie items gerapporteerd worden.

 

De provider moet om dit te realiseren een flink aantal acties in gang zetten. Hij moet het assortiment uitbreiden en de efficiency verbeteren.

De strategische kaart in de onderstaande figuur geeft een indicatie van de acties die hij daarvoor in gang zou kunnen zetten.

 

strategische kaart

 

Vervolgens zal de provider willen weten of die acties ook effect sorteren, of dat hij moet bijsturen. De resultaten van uitbesteed werk besturen begint daarom met het monitoren van doelen en acties.

Dat laatste kan het effectiefst plaatsvinden met de zogenaamde Business Balanced Scorecard (BBSC).

Onderstaande figuur illustreert zo’n card.

 

 

Een overzicht van deze gids in resultaat besturing

Deze gids voorziet je van een overzicht. Wat volgt er verder? Je kunt verder scrollen en doorlezen of een link hieronder aanklikken, waarna je direct naar een relevant onderwerp gaat.

 

  1. De BBSC card. Een makkie bij Outsourcing. Hoe komt dat?

  2. Hoe bestuur je een Outsourcing of SSC op resultaat?

  3. Wat is de grootste valkuil bij het monitoren en sturen op resultaat? 

  4. Vijf acties die je kunt toepassen. Welke zijn dat?

  5. Wat doe je als doelen niet bereikbaar lijken?

  6. Wat mag je nog meer van een dienstverlener verwachten?

  7. Wat is een systeem evaluatie. Hoe ziet dat er uit?

  8. Wat is Vendor Development? Hoe bestuur ik dat als uitbesteder?

  9. Samenvatting van opties en maatregelen

  10. Conclusie

 

*** Helaas je bent niet ingelogd ***

Log even in via onderstaande link (vandaag gratis!) en alle informatie is voor je beschikbaar

 

Klik hier voor alle informatie over resultaat besturing























 

 


 

Blijf goed geïnformeerd

 

Twintig keer per jaar een nieuwe publicatie met tips en aanwijzingen voor een succesvolle Outsourcing praktijk.

 

Voornaam
Mailadres