2 bezoekers op de site. 2 collega's zijn ingelogd


De grote uitdaging voor elke organisatie die een Outsourcing consultant wil inhuren 

 

 

 

 

De grote uitdaging voor elke organisatie die een Outsourcing consultant wil inhuren

 

Je gaat Outsourcen. Goede mensen op een klus inzetten is de grote uitdaging voor elke organisatie. Iedereen herkent dat.

Stel, jullie missen echte expertise op het gebied van Outsourcing. Mensen die het verschil maken tussen ‘we doen het redelijk’ en ‘we doen het heel goed’.

Jullie willen echt een succes van dit traject maken en je zoekt daarom een consultant die dat voor jullie mogelijk kan maken. Hoe vind je zo iemand?

Hoe scheid je het kaf van het koren? 

Je zult het met me eens zijn dat een consultant die dat mogelijk maakt, iemand is die ‘door de wol geverfd is’. Iemand die ruime kennis en ervaring heeft en die alle valkuilen al een keer heeft meegemaakt.

Daarom ben ik elke keer weer verbaasd als ik zie hoe talentvolle jongeren direct van de Universiteit instromen bij een gerenommeerd bureau om daar consultant te worden.

Nog verbaasder ben ik als ik zie hoe die talentvolle jongeren voor heel dikke tarieven worden ingehuurd door bedrijven en organisaties.

Laten we eerlijk zijn, ook al waren het briljante studenten, echte levens- en business ervaring hebben ze nog niet opgedaan. Toch? Dit verschijnsel kent ook geen parallellen in de echte wereld.

 

Stel je voor dat je bij de kapper aanschuift en je vaste haarknipper zegt tegen je: ‘Deze briljante jongeman is zojuist afgestudeerd in Amsterdam en komt ons team versterken. Vandaag begint hij door u te gaan knippen.’

Hoe zou je dat vinden?

Of, je betreedt een vliegtuig dat je naar een verre bestemming gaat brengen en je hoort: ‘Dames en heren, U wordt vandaag gevlogen door JanKees. JanKees is ons team vorige maand komen versterken.

Een half jaar terug is JanKees afgestudeerd in Groningen in het vak management en bestuurskunde. In de afgelopen maand heeft hij de besturing van deze Boeing 747 bestudeerd met behulp van onze Flight simulator.

Uw tweede piloot en boordwerktuigkundige is Marcel. Marcel is afgelopen maand afgestudeerd aan de TU Delft.

Natuurlijk houd ik vanaf de grond via de radio supervisie over hun verrichtingen. Zij kunnen mij op ieder moment raadplegen. Ik wens u een aangename vlucht toe.’ 

Het kan nog gekker!

 

De grote uitdaging voor elke organisatie:

bijvoorbeeld het ziekenhuis!

Stel je voor dat je wegens een fysiek probleem op de operatietafel van een ziekenhuis belandt en de dienstdoende dokter zegt: ‘Dit is Eline, deze zomer cum laude afgestudeerd in de medicijnen. Zij zal vandaag de operatie uitvoeren. Ik verlaat het ziekenhuis niet, dus mochten er problemen zijn, dan ben ik direct oproepbaar.’

Ik weet niet hoe het met jou gaat, maar ik voel me bij deze voorbeelden steeds ongemakkelijker worden.

 

Toch is dit precies de praktijk die alle gerenommeerde consultancy bureaus toepassen. En ze verdienen er een goede boterham aan. Jullie leiden hun nieuwe medewerkers op en betalen daar ook nog eens dik voor.

Maar, dit business model van de grote gerenommeerde bureaus staat onder druk. Echte ondernemers prikken erdoorheen.

Eyelove-directeur Paul Berkelmans zegt bijvoorbeeld:  

‘Ik was nooit zo onder de indruk. De jonge mensen die bij zulke bureaus werken, begrepen nooit precies wat onze boodschap was, waar Eyelove nu eigenlijk voor stond.’

 

Vooral bij overheidsorganisaties en bij multinationals vinden deze bureaus nog wel gretig aftrek. Hier leven nog varianten op oude adagia zoals: ‘nobody ever got fired for buying IBM’.  

Soms kan dit overigens een prima keuze zijn. Wel duur, maar in bepaalde omstandigheden passend.

Welke omstandigheden? Dat gaan we bekijken in De Grote Uitdaging voor Elke Organisatie.


 

Index en overzicht van dit visie document

De grote uitdaging voor elke organisatie die een Outsourcing consultant wil inhuren.

 

  1. De meerwaarde en valkuilen van gerenommeerde adviesbureaus

  2. De valkuil van zogenaamd ervaren consultants (en de ervaring van Ziggo)

  3. Het kaf van het koren scheiden

  4. Drie soorten consultants. Welke van de drie hebben jullie nodig?

  5. De vier vragen die je wijzer maken en helpen de juiste keuze te maken

  6. Hoe een slecht idee herkennen? Met praktijkvoorbeelden van KPN, Lidl en andere

  7. De waarde van business savvy en whizz kids

  8. Hoe onderscheid maken tussen ervaring als in ‘gezien hebben’, en ervaring als in ‘wijzer zijn geworden van die ervaring’?

  9. De waarde die ‘gefaald hebben’ met zich mee kan brengen

  10. Resumé. Het verschil maken in de grote uitdaging voor elke organisatie

 

 

Meerwaarde en de valkuilen die grote adviesbureaus bieden

‘Ja maar, Koos’, hoor ik weleens als ik de hoge kosten en de geringe meerwaarde van grote bureaus te berde breng. ‘Deze mensen brengen wel de beste business modellen mee en praktijken die “all over the Globe” hun meerwaarde hebben bewezen!’

Dat klopt, en zo nu en dan werkt dat ook nog. Dan heb je geluk en past dat model dat zij implementeren naadloos in jullie business.

Toch zijn dit uitzonderingen. Vaker komen wij praktijken tegen waarin dit kopieergedrag op een teleurstelling is uitgedraaid.

 

Zulke teleurstellingen veroorzaken de grote uitdaging voor elke organisatie.

Wij worden na zo'n teleurstelling vaak gevraagd om te achterhalen wat eraan schort. Boven tafel te krijgen waarom zo’n praktijk niet werkt. ‘Los het op!’, zegt men mij dan!

Hoe die teleurstellingen ontstaan?

Ondanks de inzet van briljante geesten!

 

Eenvoudig.

Deze briljante maar nog niet door de wol geverfde consultants zijn een meester in het kopiëren van wat elders goed bleek te werken.

 

Maar wat wij zien, is dat wat perfect werkt in Ziekenhuis A, niet werkt in Ziekenhuis B.

Wat werkt bij de gemeente Amsterdam, werkt niet bij de gemeente Rotterdam.

Wat werkt bij een chemische plant in ‘the UK’ werkt niet bij een kopie van die plant (een dochteronderneming) op de Maasvlakte.

 

Waarom niet?

Doordat situaties en omstandigheden verschillen. En op dat punt schieten die briljante net afgestudeerde consultants tekort.

Zij missen business gogme. Zij missen de ervaring en het fingerspitzengefühl om in te kunnen schatten wat een organisatie nodig heeft.

 

 

De valkuil van, zogenaamd, ervaren consultants

Nog erger zijn zogenaamd ervaren consultants die elders hebben meegemaakt hoe iets goed werkt en dat bij jullie komen kopiëren. Zij brengen de schijn van ervaring mee. Maar, meestal heb je niets aan consultants die eenzijdig hebben ervaren hoe je iets aanpakt.

O, nee?

Nee.

Vraag maar eens aan directieleden van Ziggo. Ziggo, voorheen een kabelmaatschappij, wilde begin deze eeuw een nationale Telco worden. Zij huurden daarvoor tientallen interimmers en consultants in die bij KPN hadden meegemaakt hoe je bepaalde systemen implementeert.

Deze mensen kopieerden wat ze bij KPN hadden gezien en meegemaakt en herhaalden ook alle fouten die bij KPN waren gemaakt. Daarnaast zagen ze over het hoofd hoe bij Ziggo de business anders in elkaar zat dan bij KPN.

 

Dure lessen voor Ziggo. Het heeft ze tientallen miljoenen aan leergeld gekost.

 

Als jullie besluiten met een consultant in zee te gaan, is het van belang dat die consultant in staat is jullie business praktijk en manier van werken te analyseren en in kaart te brengen, om vervolgens noodzakelijke nieuwe modellen en systemen aan te passen aan die praktijk.

Of, indien mogelijk, jullie praktijk aan te passen aan het model. Let daarbij wel op dat je ‘het kind niet met het badwater weggooit’.

Voor zo’n aanpak heb je een consultant nodig die bewezen heeft daarvoor het gogme, het fingerspitzengefühl te bezitten. Die kwaliteit ontwikkel je in een jarenlange praktijk.

Helaas, sommigen hebben veel ervaring maar leren het nooit. Hoe scheid je het kaf van het koren?

 

Het kaf van het koren scheiden

Dat doe je als volgt. Aan de consultant die echt het werk moet gaan doen, leg je een viertal vragen voor. Let op! Je stelt die vragen aan de M/V die het werk komt doen.

Dat is dus niet de partner die de klus komt binnenhengelen en die je daarna nog één keer per week ziet. Heb je geen goed gevoel bij de antwoorden die je op deze vragen krijgt, dan kun je twee dingen doen:

  1. Bel die partner die de klus heeft binnengehaald en vertel dat je best bereid bent om zijn medewerker(s) op te leiden, maar dat het tarief dat je daarvoor betaalt gehalveerd moet worden.
  2. Eis dat er een consultant aan het werk gaat die wel glansrijk door jullie ballotage (de vier vragen) komt.

 

 

Drie soorten consultants

De grote uitdaging voor elke organisatie die een Outsourcing consultant wil inhuren.

Welke hebben jullie nodig? Welke past precies bij jullie uitdaging?

 

Consultants kun je rubriceren in drie categorieën. Elke categorie heeft zijn waarde voor de juiste opdracht. De juiste opdracht is een opdracht die aansluit bij waar hij goed in is.

 

  1. De echte adviseur

Brengt kennis en wijsheid (business savvy) in die jullie ontberen. Hij gaat jullie business echt verder helpen en kent en herkent alle valkuilen. Hoe je hem of haar herkent zien we verderop.

 

  1. De bedrijfsman

Een harde en loyale werker. Heeft ervaring met vergelijkbare projecten, maar mist helikopter view en business savvy. Goede tweede man in een project. Niet iemand die de juiste strategie kan kiezen, maar wel iemand die mensen mee weet te krijgen in een verandering.

 

  1. De handige handjes

Slimme, goed opgeleide mensen. Als jullie goed weten wat je wilt en wat haalbaar is, kunnen zij dat implementeren. Maar pas op. Meestal zijn het (nog) geen People managers. Jullie mensen meekrijgen is niet hun sterke kant en dat zal je daarom zelf moeten doen.

 

Alleen diegene die ik hierboven de echte adviseur noem, is in staat jullie business sterker te maken. De andere twee categorieën kunnen je helpen als je de expertise om de business sterker te maken met Outsourcing zelf in huis hebt. 

Hoe je dat laatste kunt toetsen? Kijk ook hiervoor eens naar de volgende vier vragen.

Vier vragen helpen je om de man of vrouw die bij jou aan tafel zit

in te delen op waar hij of zij goed in is

 

Vraag 1:  

Verder lezen >>















































































 

 


 

Inschrijven voor updates

 

Twintig keer per jaar een nieuwe publicatie met tips en aanwijzingen voor een succesvolle Outsourcing praktijk.

 

Voornaam
Mailadres