Vendor management bij Outsourcing

Vendor management, supply management, supplier management en leveranciersmanagement.

Veel begrippen en allemaal gaan ze over hetzelfde; het managen, het in de hand en op het goede spoor houden van de leverancier.

In veel literatuur wordt een driedeling aangebracht tussen het management van de vraag (demand management) het managen van de aanbod (supply management) en het besturen van het geheel (regie en/of governance).

Die driedeling komt uit de wereld van inkoop en logistiek (supply chain management) en daar is dit een praktische indeling.

Maar in de wereld van sourcing en outsourcing is dit een volstrekt foute opdeling van management taken. Een indeling die leidt naar ongewenste uitkomsten!

In de wereld van Outsourcing is vendor management een integraal onderdeel van Demand Management. Organisaties die effectief Demand Management praktiseren passen die benadering met succes toe.

Vendor management bij outsourcing is overigens ontwikkeld door de professoren Feeny en Willcocks van de London School of Economics. In 1998 presenteerden zij in dit kader een framework voor de besturing van outsourcing.
-
Koos Overbeeke



 

Vendor Development. Tools voor als meer is beloofd dan wordt waargemaakt

vendor development

 

Sommige leverancier hebben tijdens het sales proces meer beloofd dan ze in de praktijk waarmaken. Andere leveranciers maken precies waar wat ze beloofd hebben.

Maar we zijn nu weer een tijdje verder. Wat gisteren state of the art was is nu niets bijzonders meer.

In beide gevallen is het belangrijk dat je de leverancier kietelt om zijn dienstverlening beter en goedkoper te maken. Hoe kun je daarin effectief zijn?

Met Vendor Development trigger je de leverancier op dit punt. Natuurlijk ga je je niet inhoudelijk met het uitbestede werk bemoeien. Je hebt niet voor niets uitbesteed. Zij zijn de deskundigen toch? Zo niet dan heb je een verkeerde leverancier gecontracteerd.

Maar hoe doe je het dan wel? Hoe pak je leverancier ontwikkeling aan? Hoe bereik je daarin resultaat zonder veel inspanningen van jouw kant?

 

Overzicht van deze Slagkracht handleiding

Deze handleiding voorziet je van een overzicht. Je kunt scrollen en verder lezen of een link hieronder aanklikken waarna je direct naar een relevant onderwerp gaat.

 

  1. De onduidelijkheid bij uitbesteders beëindigen!

  2. Hulpmiddelen die je helpen (zonder deskundig te zijn op het gebied van je leverancier)

  3. Lagere kosten realiseren bij een betere service

  4. Drie praktijkvoorbeelden van Vendor Development

  5. Praktische roadmap voor leverancier ontwikkeling in de Outsourcing- en SSC- en GR-praktijk

  6. Scoren met het pijnpunten analyse model

  7. Hoe quick wins realiseren

  8. Wat zijn de valkuilen bij leverancier ontwikkeling

  9. Hoeveel tijd kost je deze activiteit?

 

*** Bovenstaande linken werken niet? Activeer ze met de link hieronder ***

 

Multi Vendor Sourcing

Wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Multi Vendor Sourcing

 

Multi Vendor Sourcing (MVS), Outsourcing met meerdere leveranciers, is sterk in opkomst door Europees beleid, maar wordt ook steeds meer toegepast in het bedrijfsleven.

Het is vooral de overheid geweest die deze ontwikkeling heeft gestimuleerd. Tot voor een jaar of vijf besteedden Europese overheden voornamelijk uit aan grote multinationale leveranciers met monopolistische trekjes.

In EU-verband zijn afspraken gemaakt over het stimuleren en het mogelijk maken dat kleinere leveranciers en MKB-organisaties kunnen meedingen naar overheidsopdrachten.

Hiervoor worden opdrachten en uitbestedingen die voorheen in één totaalpakket op de markt werden gezet nu als deelpakketten aangeboden. Vooral de Engelse overheid is hierin een voortrekker geweest.

We zien dat het bedrijfsleven de voordelen van deze Multi Vendor Strategie heeft ontdekt. De strategie krijgt ook bij lagere overheden meer aanhang. Vaak wordt deze strategie gecombineerd met een intern SSC.

Overzicht van deze Slagkracht gids

Deze sourcing gids voorziet je van een overzicht. Je kunt scrollen en verder lezen of een link hieronder aanklikken waarna je direct naar een relevant onderwerp gaat.

 

  1. Pijnpunten bij een Multi Vendor strategie

  2. Risico van watermeloen KPI's

  3. Pijnpunten van Single vendor Sourcing

  4. De voordelen van een Multi Vendor benadering

  5. Waar moet je op letten? Wat zijn de valkuilen?

  6. Hoe organiseer je /regel je Service Integratie?

 

*** Bovenstaande linken werken niet? Activeer ze met de link hieronder ***

 

SIAM, Service Integratie en Management

 

Service Integratie en Management, wondermiddel voor Outsourcing?

 

Service Integratie en Management

 

Om de voordelen van Multi Vendor Sourcing te kunnen oogsten, is meer aandacht nodig voor service- en systeemintegratie en integraal performance management.

Aandacht voor het coördineren van een aantal verschillende leveranciers, mogelijk met verschillende service concepten, werkmethoden en berekening van prestaties kan een uitdaging zijn.

De manier waarop soms over service integratie en management wordt gesproken geeft de indruk dat het een nieuw wondermiddel is.

Een middel dat de resultaten van uitbestede IT diensten zal verbeteren en zorgt voor een betere controle op de service praktijk van de leveranciers.

De praktijk is weerbarstig. Er blijkt sprake van meer beloven dan waarmaken. Een uitdaging dus voor uitbesteders.

Waar moet je op letten? Hoe weet je of en leverancier dit kunstje wel of niet onder de knie heeft? Hoe stuur je bij? Wat betekent SIAM voor jullie als uitbesteder?

 

Overzicht van deze Werken met SIAM handleiding

Deze werken met SIAM handleiding voorziet je van een overzicht. Je kunt scrollen en verder lezen of een link hieronder aanklikken waarna je direct naar een relevant onderwerp gaat.

 

  1. De rol van SIAM in de Outsourcing praktijk

  2. Ontwikkeling naar totale ontzorging

  3. Wanneer is SIAM in beeld en wanneer niet?

  4. SIAM, wat is het precies?

  5. De vier verschijningsvormen van SIAM

  6. Welk probleem lost SIAM op?

  7. Het waardeconcept van SIAM voor ICT, Facilitaire diensten, HRM

  8. De business case voor SIAM

  9. Conclusies voor jullie praktijk

 

*** Bovenstaande linken werken niet? Activeer ze met de link hieronder ***

 

 


 

 

contactSlagkracht Outsourcing;dm opleiding

Consultancy, Opleidingen en Implementatie Service

voor Governance (Regie) en Demand Management

bij Outsourcing en SSC

 

Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie of bel even

 

 Slagkracht Outsourcing is een handelsnaam van Slagkracht Management