Facility ManagementFacility Management

Facility Management (FM) is een groeiende markt waar een kleine € 50 miljard in omgaat.

Steeds vaker wordt daarbij een integrale benadering gezocht.

In opkomst is de facilitair manager die ook verantwoordelijk is voor de volledige ICT (Cloud services) dienstverlening. 

Vastgoedbeheer en beheer van gebouw gebonden installaties (liften, draaideuren, verwarming, koeling etc.) en traditionele faciliteiten zoals portiersfuncties, telefoniste service, beveiliging, arbo taken, catering en schoonmaak worden daarbij onder één beheer gebracht.

Bepaalde ICT diensten zoals bekabeling, printer en kopieerservice worden al langer tot het FM domein gerekend en in enkele gevallen zien we ook werkplekdiensten (netwerk, PC en telefoon op ieder bureau) tot het FM domein toetreden.

'Groene initiatieven', op het gebied van o.m. wagenparkbeheer, energiegebruik en schoonmaaktechnologie (schoonmaakmiddelen) vragen om aandacht.

De Facilitair Manager stelt dit alles voor de uitdaging om van al deze specialisaties voldoende kennis in huis te hebben om met verstand van zaken te kunnen sturen.


Een groot aantal organisaties besteed het merendeel van de facilitaire diensten uit. Facilitair Management wordt dan Facilitaire Regie Management (= demand management).

Dat vergt forse veranderingen in de management praktijk van Facilitaire Managers.

In deze sectie van de Slagkracht Outsourcing site tref je informatie aan over regie en demand management issues zoals die specifiek spelen in het Facility Management werkveld.

Ben je op zoek naar specifieke informatie en kun je die niet vinden of heb je een concrete vraag? Leg die dan hier vrijblijvend aan ons voor. Wij gaan graag vrijblijvend op je vragen in want kennisdelen is onze drijfveer.
-
Koos Overbeeke


Hoe houd je de controle op onderaannemers bij Outsourcing?

onderaannemers in het facilitaire werkveld


Voor controle op onderaannemers (subcontractors) heb je zes maatregelen nodig!

Staking bij een Leverancier

staking bij een leverancierEen tijdje terug werden we geconfronteerd met een staking bij een leverancier. Op bezoek bij Suzan (klant, niet haar echte naam) verontschuldigt zij zich voor het vuil dat haar kantoor ontsiert.

Er wordt al vier weken niet schoongemaakt omdat de medewerkers van het schoonmaakbedrijf in staking zijn.

Is het terecht dat Suzan en haar hele plant (ruim 400 medewerkers) daarvan de dupe zijn?

 


 

 

contactSlagkracht Management;dm opleiding

 Consultancy, Opleidingen en Implementatie Service

voor Governance (Regie) en Demand Management

bij Outsourcing en SSC

 

Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie of bel even