Leiden in last met een Perfecte Outsourcing 

Perfecte outsourcing
'We hebben te maken met een perfecte outsourcing maar deze organisatie snapt het nog niet’, zei de bestuurder.

Als u deel één van deze praktijkcase over de voorbereiding van een outsourcing niet gelezen heeft, dan kunt u dat hier alsnog doen.

Blind vertrouwen in een leverancier

Nadat we Rebecca’s belevenissen hebben aangehoord, besluiten we eerst met Patrick te gaan praten, voor we een stap verder zetten.

Patrick speelt het hard

We vragen Patrick of hij een verklaring heeft voor het gegeven dat de leverancier bij zijn vorige werkgever een perfecte job deed en dat het nu verre van lekker draait.

Patrick houdt afstand en geeft aan dat men het in deze organisatie blijkbaar nog niet goed snapt. Hij heeft met de leverancier gesproken en die geeft aan dat Rebecca de business onvoldoende onder controle heeft en dat allerlei niet-deskundige mensen de leverancier voortdurend voor de voeten lopen met de meest onzinnige vragen en eisen.

Hij heeft een uitstekend contract met een uitstekende leverancier, dus heeft hij ook geen belangstelling om met ons verder te praten.

Als Rebecca vertrouwen in ons heeft en zij ons wil inhuren om de zaken operationeel op orde te krijgen, dan vindt hij dat best, maar dat is haar verantwoordelijkheid. Niet de zijne. Hij heeft geen behoefte aan onze inzet. En Rebecca moet snel op eigen kracht verder. 'Er is geen budget beschikbaar om externe consultants van de straat te houden.'

De biecht van Patrick

We vertellen Patrick dat we met JanJaap hebben gesproken. JanJaap is Patricks opvolger bij zijn vorige werkgever. ‘JanJaap is een prima vent,’ bast Patrick, ‘maar hij kent onze situatie hier niet, dus wat hebben wij aan zijn opinie?’

We memoreren dat hij, Patrick, kort na de outsourcing bij zijn vorige werkgever van baan was gewisseld. Dat hij eigenlijk het einde van de transitiefase nauwelijks heeft meegemaakt.

We vertellen verder dat JanJaap een ware klaagzang over de leverancier heeft gehouden en dat het hem ontzettend veel inspanningen heeft gekost om de dienstverlening enigszins terug op peil te krijgen.

‘Hmm,’ reageert Patrick, ‘ik heb ook weleens dergelijke geluiden gehoord, maar volgens Gerrit (directielid bij de leverancier) werd dat toch vooral veroorzaakt door intern politiek gedoe bij mijn vorige werkgever, in combinatie met gebrek aan gezag bij JanJaap.’

We laten een stilte vallen.

Patrick besluit: ‘Weet je wat, gaan jullie nog eens met Rebecca praten en presenteer mij dan een plan met hoe jullie dit varkentje zouden willen wassen.’

De moraal van deze ‘perfecte outsourcing’

Als u om wat voor reden dan ook in een situatie belandt waarbij de leverancier gaat uitmaken hoe uw outsourcingstraject eruit gaat zien, dan weet u dat Leiden in last is.

Perfecte outsourcing, perfecte outsourcingstrajecten komen wij in onze praktijk zelden tegen, maar outsourcingstrajecten waarbij de leverancier of het SSC of de GR de leiding heeft, leiden altijd tot ernstige problemen.

Natuurlijk kent die leverancier het klappen van de zweep in zijn business en in het outsourcingsproces. Daar is wat ons betreft geen discussie over.

Maar die leverancier kent uw business niet zoals u die kent en kan dus veel minder goed dan dat u dat kan beoordelen wat voor uw business van belang is. Bovendien is het zijn belang om ‘uw handel’ binnen te halen en hij weet dat bij de besluitvorming daarover de prijs van zijn diensten een zware, zo niet doorslaggevende rol speelt.

Dus hij moet proberen om zijn kosten zo laag mogelijk te houden en hij wil ook zelf nog een leuke marge overhouden.

Daar ligt dus zijn focus en veel minder bij de dienstverlening die uw organisatie wenst en/of nodig heeft. Dat alles maakt dat er maar één partij is die ervoor kan zorgen dat de dienstverlening op maat voor uw organisatie wordt gesneden, en dat bent u.
-
Koos Overbeeke


Perfecte outsourcing voorbereiden white paper

Perfecte outsourcing is zeldzaam maar vaak kan het wel veel beter dan het is

Mogelijk wilt u meer weten over:

  • Hoe u zich effectief kunt voorbereiden op een uitbesteding- of SSC traject!
  • Informatie over de zeven gebieden die u moet beheersen! 
  • Informatie over het verschil tussen een leverancier- of een SSC contract en het contract dat u nodig hebt! 
  • Een checklist voor een robuuste voorbereiding! 

U vindt die informatie hier. Klik op de onderstaande link:

Outsourcing voorbereiden, de informatieset die u nodig hebt om goed beslagen ten ijs te komen en een gelijkwaardig gesprekspartner van leveranciers te zijn

Outsourcing, SSC en GR vorming voorbereiden. De informatieset voor elke uitbesteding


Voor een succesvolle uitbesteding moet je zeven gebieden beheersen. Welke? En hoe?

Dat lees je in dit mini eboek. Je ontvangt dit eboek door je voornaam en je e-mail adres in te vullen waarna wij je een gratis exemplaar toezenden. 

Als bonus ontvangt je één keer per week een tip over Slagkracht in Outsourcing en Demand Management.
outsourcing voorbereiden, SSC en GR vorming voorbereiden. De informatieset voor elke uitbesteding






 


Na bevestiging van je mailadres ontvang je het eboek je inbox.

Wij respecteren je e-mail privacy. 

.





 
 

 

 


 

 

 

Geef me twee dagen en ik leer je hoe je effectief en succesvol uitbesteed werk bestuurt

 

Hoe je betere resultaten, lagere kosten en minder werkdruk realiseert

opleiding regie en demand management

Op korte termijn draait de Populaire Opleiding Outsourcing, Regie & Demand Management weer. Als je snel bent kun je er nog bij zijn.

In deze opleiding laten we je de eenvoud en de resultaten van Regie & Demand Management zien en hoe je daar handen en voeten aan kunt geven. 

Check of er nog plaatsen beschikbaar zijn


 

 

 


 

 

contactSlagkracht Outsourcing;dm opleiding

Consultancy, Opleidingen en Implementatie Service

voor Governance (Regie) en Demand Management

bij Outsourcing en SSC

 

Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie of bel even

 

 Slagkracht Outsourcing is een handelsnaam van Slagkracht Management