Contract Management

Vaak gaan we pas nadenken over Contract en SLA management als we het de deal al praktisch gesloten hebben.

Het gevolg hiervan is gruwelijk. SLA onderhandelingen worden praktisch onmogelijk omdat de leverancier weet dat het contract al binnen is. Ook worden essentiële elementen in het contract zoals de Code of Conduct en de Exit Clausule vaak vergeten of te abstract ingevuld. Later plukt men daarvan de wrange vruchten. 

 

 

In deze sectie van de site treft u praktijkervaringen aan en hoe het ook goed kan gaan.


 


Contractbreuk bij een uitbesteding vaststellen en behandelen

De geheimen van contractbreuk bij een uitbesteding

 

contractbreuk bij een uitbesteding

 

Rond het onderwerp schending van een contract bij Outsourcing hangt een mist van geheimzinnigheid. Contractbreuk bij een uitbesteding komt vaker voor dan je denkt, maar partijen kiezen er meestal voor om dat niet aan de grote klok te hangen.

Je hoort of ziet er zelden iets over en dat is vooral goed als partijen erin zijn geslaagd om het probleem samen op te lossen. Niet altijd lukt dat echter.

Organisaties zoals Philips en KPN kozen er in het verleden voor om verdere discussie met leveranciers uit de weg te gaan door de zaak af te kopen.

Bij publiekrechtelijke organisaties en bij de overheid ligt het afkopen van contracten gevoeliger. Klachten over het niet nakomen van contracten konden we daarom in de krant en op internet waarnemen bij bijvoorbeeld het UWV, het Ministerie van (toen nog) Verkeer en Waterstaat en Defensie.

Recent was er publiciteit over PinkRoccade en Vicrea, die door gemeenten werden beschuldigd van contractbreuk. Was er ook sprake van contractbreuk?

Lees verder en leer hoe het werkt. Het is eenvoudiger dan het in eerste instantie lijkt.

Overzicht van de geheimen van contractbreuk

Deze gids door de geheimen van contractbreuk voorziet je van een overzicht. Je kunt scrollen en verder lezen of een link hieronder aanklikken waarna je direct naar een relevant onderwerp gaat.

 

  1. Hoe contractbreuk vaststellen?

  2. Je documentatie

  3. Je eigen rol als uitbesteder

  4. Afspraken niet nagekomen

  5. Falen in de realisatie, wat is het verschil met 'afspraken niet nakomen'  

  6. Schade aannemelijk maken

  7. Praktijkvoorbeeld Robeco

  8. Regels voor schadevergoeding

  9. Angelsaksisch of Nederlands recht

  10. Boetebedingen

  11. Praktijkvoorbeeld Nederlandse gemeenten versus PinkRoccade en Vicrea

  12. Een Checklist

 

*** Bovenstaande linken werken niet? Activeer ze met de link hieronder ***

 

Management van een Uitbestede Dienst of SSC met behulp van een Governance Charter is niet nodig

Kent u iemand die verantwoordelijk is voor contractmanagement?

Management van Contracten en Relatiebeheer bij Outsourcing of SSC

Leiden in last met een Perfecte Outsourcing 

Klantgericht optreden bevorderen bij uw Outsourcing leverancier of SSC.
Past u de de sleutel tot succes toe? 

 


 

 

contactSlagkracht Management;dm opleiding

Consultancy, Opleidingen en Implementatie Service

voor Governance (Regie) en Demand Management

bij Outsourcing en SSC

 

Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie of bel even