Regie & Demand Management Quick Scan
Resultaten omhoog, kosten omlaag. De ervaringen van Jacqueline


Jacqueline is Service Manager in een zorginstelling die een tijdje terug de ICT buiten de deur heeft geplaatst.

Eerder was ook de facilitaire dienst al uitbesteed en dat liep heel redelijk.

Maar met ICT ligt dat anders. De zaken blijken complexer dan gedacht en de dienstverlening is stevig achteruit gegaan.

Gelukkig is de applicatiebeheerder intern gebleven en een andere job gaan doen maar aan die andere job komt hij nauwelijks toe.

Hij is dagelijks bezig met de ICT provider zaken te regelen die zonder zijn bemoeienis niet geregeld lijken te kunnen worden.

De sfeer en de samenwerking tussen de instelling en de provider is ook niet meer zo hartelijk als hij geweest is.

Om kort te gaan zijn dit haar klachten:

  • De beloofde kostenreductie was er in het eerste jaar, maar nu is die alweer teniet gedaan.

  • De service naar gebruikers is achteruit gegaan en soms ligt een roboticafunctie wel een dag stil. Toen de zaken nog intern geregeld werden kwam dat niet voor.

  • Het contract met de aanbieder is gebaseerd op basis van standaard dienstverlening. Voor bijkomende bijzondere diensten moet fors worden betaald.

  • Er zijn verborgen kosten zoals de kosten van de applicatiebeheerder die nu als intermediair fungeert.

  • De management aandacht voor ICT is niet afgenomen, eerder toegenomen als gevolg van alle problemen.

  • Innovatie komt niet van de grond. De provider heeft meerdere klanten in de zorg. Klanten die elk hun eigen systemen en werkprocessen kennen. Van ‘best practices’ en ‘efficiency voordelen’ dank zij schaalomvang komt in de praktijk niets terecht.

Jacqueline vraagt zich af of de resultaten van de ICT uitbesteding echt niet beter kunnen. Ze heeft daar met de Service Manager van de provider over gesproken maar kwam er niet helemaal uit.

De Service Manager klaagde dat de voormalig applicatiebeheerder teveel op de stoel van de leverancier zit. Voor hem zou beter een regiefunctie in de plaats kunnen komen. Iemand die meer op de grote lijnen let en de leverancier ondertussen zijn werk laat doen.

 

Wat is wijsheid?

Jacqueline vraagt zich af wat wijsheid is en belt Slagkracht Management met de vraag of we met haar over deze zaak een uurtje kunnen doorpraten.

Nadat we het voorgaande duidelijk hadden gekregen adviseerden wij haar om een Regie en Demand Management Quick Scan uit te laten voeren.

Met een Regie & Demand Management quick Scan brengen we in korte tijd de Regie en Demand situatie in kaart. Voordelen van deze quick scan zijn:

  • Een onafhankelijke outsourcing specialist brengt helder in kaart wat de feitelijke problematiek inhoudt.

  • Deze specialist geeft aan hoe en waar de oplossingen liggen.

  • Hij reikt u ‘quick wins’ aan, zodat deze zo snel mogelijk geïncasseerd kunnen worden.

  • Hij levert u een onderbouwde inschatting (stappenplan) over vervolgacties die passen bij de actuele situatie.

 

Het resultaat is: U bezit nu het beeld dat een onafhankelijke specialist over de situatie heeft gevormd:

  1. Indien er aanleiding is om nog eens een hartig woordje met de leverancier te spreken dan heeft u daarvoor nu de munitie in handen.

  2. U hebt kennis en inzicht verworven over hoe u grip op de zaak krijgt.

  3. U ontvangt een compacte rapportage waarmee u en uw mensen gericht aan de slag kunnen.

  4. U krijgt weer grip op de zaak.

Jacqueline heeft de Service & Demand Management Quick Scan laten uitvoeren. Met het actieplan en de rapportage in handen heeft ze weer grip op de zaak.

 

Wilt u meer weten?

Neem dan hier contact met ons op. Wij investeren graag en voor u vrijblijvend in nadere verkenning van uw situatie en onze mogelijkheden.
-
Koos Overbeeke
Managing Partner Slagkracht Management

 

 

Terug van Regie & Demand management Quick Scan naar Wat doet Slagkracht Management